علت چرب شدن مو و راهکارهای رفع چربی مو

1403/02/28date-icon
علت چرب شدن مو و راهکارهای رفع چربی مو

خیلی از افراد جامعه موهای چرب و روغنی دارند و این می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد، تمیز نگه داشتن این نوع موها کار دشواری است. چربی اضافه و غیر طبیعی باعث می‌شود سلامت موها به خطر افتاده و اینکه در زیبایی و بهداشت هم تاثیر منفی می‌گذارد. کسانی که موی چرب دارند معمولا چند ساعت بعد از حمام، موهایشان دوباره چرب می‌شود. در واقع این یک دغدغه و اعصاب خوردی است که شما فقط در طول روز چند ساعت موی بدون چرب و روغنی دارید. چرب شدن موها دلایل زیادی دارد که می‌توان به ارثی و ژنتیکی، دستکاری و بازی کردن با موها، مشکلات هورمونی، شرایط آب و‌هوایی و… اشاره کرد. البته این موارد در هر فردی متفاوت است، اگر دوست دارید با علل موی چرب و مراقبت از آن آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

موی چرب چیست؟

منظور از موی چرب وجود غدد چربی بر روی پوست سر بوده که روغن زیادی را تولید و پخش می‌کنند. در واقع این غدد می‌تواند به خاطر مشکلات پوست سر یا شستشوی غلط موها باشد.‌ غددی که بر روی پوست وجود دارد روغن سبوم ترشح کرده و باعث از بین رفتن نرمالی و حالت طبیعی مو می‌شود. درسته روغن سبوم از خشک شدن و شکستن موها جلوگیری می‌کند ولی تولید بیش از اندازه آن درخشندگی و حالت غیر طبیعی به موها می‌دهد و بسیار آزار دهنده است. موی چرب باعث خارش کف سر، التهاب، شوره و… می‌شود. اگر از این مشکل جلوگیری نشود عوارضی مانند انواع آکنه و جوش، سفیدی موی سر، ریزش مو و… به وجود می‌آید. 

 

علائم موی چرب

خیلی از افراد با علائم چربی مو وهمچنین دلایل به وجود آمدن آن آشنا نیستند. این مورد نیز همانند ریزش و سفیدی، شوره و… علائم خاص خود را دارد. در واقع علایم موی چرب شامل:

  • چرب شدن دست‌ها به هنگام لمس موها 
  • ظاهر براق و درخشان مو 
  • نشستن گرد و خاک بر روی موها و پرزدار شدن آن‌ها 
  • خارش بیش از اندازه کف سر 
  • ریزش غیر طبیعی موها 
  • شوره زدن 
  • پوسته پوسته شدن سر 
  • قرمزی و التهاب پوست سر 
  • بوی چرکی و کثیفی 

 

عواملی که باعث چرب شدن موها می شوند:

عواملی که باعث چرب شدن موها می شوند

همانطور که قبلاً توضیح دادیم خود موها چرب نیستن بلکه این مشکل از پوست سر نشأت می‌گیرد. با وجود غدد چربی به نام سبوم کف سر چربی اضافه و غیر طبیعی تولید کرده و باعث چرب شدن موها می‌شود. درسته این نوع غدد موها را مرطوب و سالم نگه می‌دارند ولی تولید بیش از اندازه آن باعث چرب شدن مو می‌شود. چرب شدن مو علل مختلفی دارد که ما در این قسمت می‌خواهیم به رایج‌ترین آن‌ها اشاره کنیم: 

 

1- ژنتیک

برخی از افراد دارای غدد تولید چربی هستند که به صورت ژنی و ارثی به آن‌ها رسیده و باعث چرب شدن بیش از اندازه پوست سر می‌شوند.‌ در واقع احتمال دارد که پوست اعضای خانواده مانند پدر و مادر چرب باشد و از این طریق شما هم به ارث برده باشید.‌ افرادی که دارای غدد چربی زیاد هستند موی چرب، و افرادی که غدد چربی کم دارند موی خشک دارند.

 

2- شستن و حرارت دادن مداوم موها 

برای جلوگیری از چرب شدن موها بهتر است که در زمان درست موها را شستشو دهید. ولی شستشوی افراطی موها در طی روز هم اصلا توصیه نمی‌شود. در واقع شستن مداوم مو باعث حساس شدن پوست و از بین رفتن آن شده و در نتیجه چربی زیادی را تولید می‌کند. مورد دیگر حرارت دادن موها است، افراد نباید به طور مداوم از سشوار و اتو مو استفاده کنند. حرارت آن‌ها باعث تحریک غدد چربی شده و در نتیجه ترشح چربی زیاد می‌شود. پس تمیز کردن بیش از اندازه موها باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها می‌شود، پس در این صورت غدد برای جلوگیری از خشکی شروع به تولید چربی اضافه می‌کنند که این باعث چرب شدن و از بین رفتن حالت نرمال موها می‌شود.

 

3- رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی در سلامت پوست و موی شما تاثیر زیادی دارد.‌ به عنوان مثال خوردن غذای شیرین و پر کربوهیدرات، چرب، پر ادویه و… باعث چرب شدن پوست سر می‌شود.‌ در واقع رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل اصلی چرب شدن موی سر است. بهتر است که از مصرف بیش از اندازه گوشت، نوشابه، محصول لبنی پرچرب، الکل و… خودداری کنید. 

 

4- هورمون‌ها 

غدد چربی بر روی پوست توسط هورمون‌ها کنترل و مدیریت می‌شود. دقیقا زمانی که در هورمون‌ها اختلال به وجود می‌آید غدد شما هم تغییر کرده و شروع به تولید چربی می‌کنند.‌ این مشکل برای کسانی که در دوران بلوغ هستند یا اینکه از داروهای هورمونی استفاده می‌کنند رایج است. دلیل دیگر استرس و اضطراب است که باعث می‌شود مقدار زیادی کورتیزول وارد خون شده که به فعال شدن غدد کمک کرده و باعث چرب شدن موها می‌شود.‌ حتی بارداری، یائسگی، پریودهای نامنظم هم در چرب شدن موها تاثیر زیادی دارد. 

 

5- محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب

محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت و مناسب موی چرب می‌تواند ضامن سلامت پوست و موی شما باشد.‌ محصولات مراقبت از موی خشک و خشن می‌تواند به پوست سر آسیب برساند و چربی‌های طبیعی را از بین ببرد. در نتیجه غدد شروع به تولید چربی کرده و این باعث می‌شود تا موها چرب شود. در واقع محصولات بهداشتی مانند شامپو، نرم کننده، ماسک و سرم مو ممکن است با پوست سر چرب سازگاری نداشته باشند، و موها را بیش از اندازه چرب کنند. 

 

6- داروهای خاص 

بعضی از داروها باعث تولید چربی غیر طبیعی در پوست سر می‌شوند. به عنوان مثال دارو‌های ضد بارداری با وجود پروژستین‌های آندروژنی، گیرنده‌های آندروژن را در بدن تحریک کرده و باعث تولید چربی در پوست سر می‌شوند.‌

 

7- شرایط آب و هوایی 

از دیگر مواردی که باعث چرب شدن پوست سر و موها می‌شود‌ شرایط آب و هوایی می‌باشد. آب و هوا تاثیر مستقیمی بر روی پوست داشته و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مناطق مرطوب، رطوبت از پوست به سختی تبخیر می‌شود و این خود باعث می‌شود تا پوست سر چرب و سنگین شود. 

 

8- بیماری‌های خاص 

بیماری‌های خاصی مانند سندروم تخمدان پلی کیست یک اختلال هورمونی است که باعث افزایش تولید غدد سبوم می‌شود. این بیماری در سیستم زنان تاثیر گذاشته و باعث ایجاد موی چرب می‌شود.‌ در واقع کسانی که به این مشکل دچار هستند اغلب پوست سر چربی دارند. 

 

راهکارهای مراقبت از موی چرب:

راهکارهای مراقبت از موی چرب

خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای از بین بردن چربی موها وجود دارد. شما می‌توانید با رعایت کردن اصولی از چرب شدن موها جلوگیری کنید. اگر این شرایط را جدی نگیرید و از موها و پوست سر مراقبت نمی‌کنید اوضاع وخیم‌تر شده و زیبایی و سلامت موهایتان از بین می‌رود. در ادامه باما همراه باشید تا مهمترین راهکار های رفع چربی مو را بررسی کنیم.

 

1- انتخاب شامپو مناسب با جنس مو 

یکی از ساده‌ترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از چرب شدن پوست سر استفاده از شامپو مناسب و سازگار با مو است. برای انتخاب یک شامپوی مناسب با مو باید نوع پوست و موی خود را تشخیص دهید. اگر موهای چربی دارید باید شامپو مخصوص مناسب موی چرب را خریداری کنید. علت اصلی چرب شدن موها جمع شدن چربی در منافذ باز پوست شده و این باعث چرب شدن پوست سر می‌شود. اگر چربی موها کنترل نشود شما دچار عوارضی مانند خارش، ریزش مو، بیماری قارچی و عفونی، شوره می‌شوید.

 

شامپو آبرسان مو ناکومی حاوی روغن بادام شیرین حجم 250 میل

خرید شامپو آبرسان مو ناکومی حاوی روغن بادام شیرین حجم 250 میل

مشاهده و خرید

2- خودداری از شستشو مکرر موها

روش دیگری که برای کنترل چربی بیش از اندازه موها وجود دارد خودداری از شستن زیاد موها است. شستشوی بیش‌ از اندازه موها تضمینی برای تمیزی نیست بلکه باعث می‌شود چربی مفید پوست سر از بین برود و باعث خشک شدن موها می‌شود. اگر پوست سر چرب باشد و رطوبت کافی نداشته باشد موها را خشک و خشن می‌کند. افرادی که بعد از دوش گرفتن احساس می‌کنند که پوست سرشان خارش دارد باید تعداد دفعات شستن موها را کم کنند.‌ با رعایت کردن این اصول می‌توانید هم موهای تمیزی داشته باشید و هم از چرب شدن بیش اندازه آن‌ها جلوگیری کنید. 

 

3- شستشوی صحیح مو

علت چرب شدن مو و راهکارهای رفع چربی مو

شستن صحیح موها یکی دیگر از روش‌های اساسی در کنترل چربی پوست سر است. معمولا خیلی از افراد عادت غلطی برای شستشوی موها دارند که باعث می‌شود پوست سر آسیب دیده و به خطر بیفتد. بهترین روش برای شستن موی سر مقداری از شامپو را داخل آب ولرم حل کرده و آن را روی سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید. اصلا ناخن‌ها را روی پوست سر نکشید زیرا باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود.

 

4- استفاده صحیح از نرم کننده

روش دیگر استفاده صحیح از نرم کننده است که در کنترل چربی پوست سر و مو تاثیر دارد.‌ استفاده از نرم کننده باعث نرم و لطیف شدن موها می‌شود. از آنجایی که نرم کننده سرعت چرب شدن پوست سر را افزایش می‌دهد پس بهتر است که آن را به ریشه موها نزده و فقط به قسمت ساقه موها بزنید و به خوبی آبکشی کنید. 

 

ماسک مو تقویت کننده و ضد ریزش آرگان ناکومی

خرید ماسک مو تقویت کننده و ضد ریزش آرگان ناکومی حجم 200 میل

مشاهده و خرید

5- استفاده نکردن از برس آلوده و مشترک 

استفاده از برس دیگران عامل دیگری از چرب شدن پوست سر و مو است. به هنگام برس کشیدن مو مقدار زیادی چربی و آلودگی به سر شما منتقل شده و باعث چرب شدن موها می‌شود. بهتر است که هر هفته برس خود را شستشو دهید تا از شر هرگونه آلودگی خلاص شوید.

 

6- استفاده از سرم مو مناسب

اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید حتما از سرم مو استفاده کنید. سرم مو برای انواع موها چرب، خشک، مختلط در بازار موجود است. شما با توجه به نوع مو حتما محصول مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید.

 

7- روغن آرگان

استفاده از روغن آرگان یکی دیگر از روش‌های مراقبت از موی چرب است. ماساژ مو و پوست سر با این روغن باعث تنظیم گردش خون و غدد سبوم می‌شود. شما می‌توانید از این روغن بعد از حمام یا قبل از حمام استفاده کنید. 

روغن آرگان و کراتینه مو آرمامه

خرید روغن آرگان و کراتین مو آرمامه ARMAME

مشاهده و خرید

روغن آرگان انزو Argan Oil Enzo ضد موخوره و ریزش مو

خرید روغن آرگان انزو ضد موخوره و ریزش مو

مشاهده و خرید